1. הגדרת המושג אינטלגנציה
חוקרים עדיין לא הסכימו על הגדרה אחת למונח אינטלגנציה ,אך ניתן לסכם אינטלגנציה כשילוב של שלושה סוגי כושרים (Phares.1984): 1 . הסתגלות לסיטואציות חדשות ולדרישות משתנות של המשימה העומדת בפני אדם . 2 . למידה והפקת לקח מקסימלי מתוך ניסיון או אימון / תרגול . 3 . חשיבה מופשטת תוך שימוש בסמלים וקונספטים (מושגים )
• התפתחות היסטורית של מושג הסתכלות הסטורית של מושג תבהיר לנו על המושג תבהיר לנו עד כמה אלמנטים חברתיים ,פרקטיים ופוליטים השפיעו על התפתחות המושג והגדרתו . חלק מהגורמים הללו הם שהביאו לצמיחה מאוחרת יותר של המונח אינטלגנציה רגשית . הראשון שהתחיל עם ההשערה שניתן למדוד אינטלגנציה היה פרנסיס גלטון ,באנגליה ,בסוף המאה ה-19 ,( שימו לב כי כל התחום של מדידת אינט' התחיל לפני מאה שנה ומעשה משקת את התרבות המערבית המודרנית ) ,בהשמך לתיאוריה האובולוציונית של דרווין ,הוא טען שמשפחות מסוימות מפותחות יותר מאחרות , עליונות יותר מבחינה ביולוגית : חכמות יותר וחזקות יותר. האינט' לפי גלטון : אוסף של כשרים חישתיים ותפיסתיים טובים יותר משל אחרים וכשרים אלה עוברים בתורשה מדור לדור , הוא אסף נתונים מ-6000 אנשים ומדד – היקף הראש , מהירות תפיסה ,סיפים שמיעתיים ,זמן תגובה ,זיכרון של צורות ויזואליות ועוד . הוא לא גילה הבדלים למשל בין מדענים לבין הדיוטות . אלפרד בינה, 1881 צרפת ,כתוצאה מחקיקת חוק חינוך חובה , התעורר הצורך למיין תמידים לבתי ספר ברמות שונות ,ובמיוחד הצורך להפריד בין ילדים ברמות אינטלגנציה שונות ,להפריד בין ילדים מפגרים לנורמלים . בינה נתבקש על ידי ממשלת צרפת לבנות מבחן שיאתר ילדים בעלי התפתחות שכלית נמוכה מידי מכי לשלבם בתוכנית של בית ספר רגיל . הוא הניח שניתן למדוד אינטלגנציה על ידי משימות הדורשות יכולות של הסקת מסקנות ופתרון בעיות ולא מיומניות מוטוריות ותפיסתיות כפי שסבר גלטון .
• מודלים שונים באנטלגנציה גורם יחיד :יש הרואים באינטלגנציה יכולת של הבנה והסקת מסקנות (בינה) יכולת כללית המאפשרת ליחיד לפעול בצורה מכוונת מטרה , לחשוב בצורה רציונלית ולהתמודד צורה יעילה עם הסביבה . מספר גורמים :יש הרואים באינט' שילוב של מספר גורמים שונים . דוגמא לכך הוא מבחן האינט' של ווקסלר .
אינטליגנציות מרובות Gardner : גישה חדשה יחסית המתייחסת לאינט' כאל אוסף של יכולות שונות שכל אחת מהן בעל חשיבות זהה . הערך של כל יכולת נקבע למעשה על ידי גורמים חברתיים / תרבותיים בהתאם למה שדרוש / חשוב או מוערך באותה חברה , גרנדר מנה 7 סוגי אינט' אך טען שבאותה מידה ניתן להגדיר אינט' נוספות :
1. יכולת מילולית / שפתית 2. יכולת לחשיבה לוגית ומתמטית 3. יכולת מרחבית : יכולת ניווט במרחב , בניית צורות ופירות היכול לדמיין 4. יכולת מוזיקלית 5. יכולת תנועתית (של הגוף ) 6. יכולת בינאישית , היכולת להבין אחרים intarapersonal .
גרנדר טען כי החברה המערבית מקדמת את שנתי האינט' הראשונות , בעוד חברות אחרות מעריכות יותר יכולות אחרות . למשל באי קרולין של מיקונזה,מלחים צריכים להיות בעלי יכולת ניווט למרחקים ללא שימוש במפה , אלא רק על סמך היכולת המרחבית והתנועתית של גופם .היכולות הללו נחשבות יותר מאשר היכולת לכתוב עבודה בבית הספר . בחברה קולקטיביסטית , ששמה דגש על חיים קהילתיים ומשותפים,אינט' ביאישית מוערכת יותר מאשר בחברה אינדווידואליסטית כמו החברה המערבית .
• עקומת ה-IO כמו כל תכונה אחרת אנחנו משערים כי אינטלגנציה מתפלגת באופן נורמלי באוכלוסייה • מדידת אינטלגנציה של ווקסלר: מבחנים פרטניים לעומת מבחנים קבוצתיים • מבחן האינטלגנציה של ווקסלר
ווקסלר חידש בכך שחילק את היכולת האיטלקטואליות לשני סוגים : ביצועי ומילולי .זה מבחן האינטלגנציה הנפוץ ביותר ונמצא בשימוש אצל פסיכולוגיים חינוכיים בבתי ספר . המקור זהו המבחן אמריקאי שעבר תרגום והתאמה לתרבות הישראלית ויש לו שאליות (לילדים בלבד) מבחן האינטלגנציה של ווקסלר מורכב מ-10 תתי מבחנים שכל אחד מהם מודד יכולת שונה