דף הבית>>מאמרים מקצועיים>>IQ Intelligence Quotient

מאמרים מקצועיים


1. הגדרת המושג אינטלגנציה

חוקרים עדיין לא הסכימו על הגדרה  אחת למונח אינטלגנציה  ,אך ניתן לסכם אינטלגנציה כשילוב של שלושה סוגי  כושרים (Phares.1984):
1 . הסתגלות לסיטואציות חדשות ולדרישות משתנות של המשימה העומדת בפני אדם .
2 . למידה והפקת לקח מקסימלי מתוך ניסיון או אימון / תרגול .
3 . חשיבה מופשטת תוך שימוש בסמלים וקונספטים (מושגים )

• התפתחות היסטורית של מושג 
הסתכלות הסטורית של מושג  תבהיר  לנו על המושג תבהיר לנו עד כמה אלמנטים חברתיים ,פרקטיים ופוליטים  השפיעו על התפתחות המושג והגדרתו . חלק מהגורמים הללו הם שהביאו לצמיחה  מאוחרת יותר של המונח אינטלגנציה  רגשית .
 הראשון שהתחיל עם ההשערה  שניתן למדוד אינטלגנציה היה פרנסיס גלטון ,באנגליה ,בסוף המאה ה-19 ,( שימו לב כי כל התחום של מדידת אינט'   התחיל לפני מאה שנה ומעשה משקת את התרבות המערבית המודרנית ) ,בהשמך לתיאוריה האובולוציונית של דרווין ,הוא טען שמשפחות מסוימות מפותחות יותר מאחרות , עליונות יותר מבחינה ביולוגית : חכמות יותר וחזקות יותר. האינט'  לפי גלטון : אוסף של כשרים חישתיים ותפיסתיים טובים יותר משל אחרים וכשרים אלה עוברים בתורשה מדור לדור , הוא אסף נתונים מ-6000 אנשים ומדד – היקף הראש , מהירות תפיסה ,סיפים שמיעתיים ,זמן תגובה ,זיכרון של צורות ויזואליות ועוד . הוא לא גילה הבדלים למשל בין מדענים  לבין הדיוטות .
 אלפרד בינה, 1881 צרפת ,כתוצאה מחקיקת חוק חינוך חובה , התעורר הצורך למיין תמידים לבתי ספר ברמות שונות ,ובמיוחד הצורך להפריד בין ילדים ברמות אינטלגנציה שונות ,להפריד בין ילדים מפגרים לנורמלים . בינה נתבקש  על ידי ממשלת צרפת לבנות מבחן שיאתר ילדים בעלי  התפתחות שכלית  נמוכה מידי מכי לשלבם בתוכנית  של בית ספר רגיל . הוא הניח  שניתן למדוד אינטלגנציה   על ידי משימות הדורשות  יכולות של הסקת מסקנות ופתרון בעיות ולא מיומניות מוטוריות ותפיסתיות כפי שסבר גלטון .

• מודלים שונים באנטלגנציה
גורם יחיד :יש הרואים באינטלגנציה  יכולת של הבנה והסקת מסקנות (בינה) יכולת כללית המאפשרת ליחיד לפעול בצורה מכוונת מטרה , לחשוב בצורה רציונלית ולהתמודד צורה יעילה עם  הסביבה .
מספר גורמים :יש הרואים באינט' שילוב  של מספר גורמים שונים . דוגמא לכך הוא מבחן האינט'  של ווקסלר .

אינטליגנציות מרובות Gardner : גישה חדשה יחסית  המתייחסת  לאינט' כאל אוסף של יכולות שונות שכל אחת מהן בעל חשיבות זהה . הערך של כל יכולת נקבע  למעשה  על ידי גורמים חברתיים / תרבותיים בהתאם למה שדרוש /  חשוב או מוערך באותה חברה , גרנדר מנה 7 סוגי אינט' אך טען שבאותה מידה ניתן להגדיר  אינט' נוספות :

1. יכולת מילולית / שפתית
2. יכולת לחשיבה לוגית ומתמטית
3. יכולת מרחבית :  יכולת ניווט במרחב , בניית צורות ופירות היכול לדמיין
4. יכולת מוזיקלית
5. יכולת תנועתית (של הגוף )
6. יכולת בינאישית , היכולת להבין אחרים  intarapersonal .

גרנדר טען  כי החברה  המערבית מקדמת את שנתי האינט' הראשונות , בעוד חברות אחרות מעריכות יותר יכולות אחרות .
 למשל באי קרולין של מיקונזה,מלחים צריכים להיות בעלי יכולת ניווט למרחקים ללא שימוש במפה , אלא רק על סמך היכולת המרחבית והתנועתית של גופם .היכולות הללו נחשבות  יותר מאשר היכולת לכתוב עבודה בבית הספר .
 בחברה קולקטיביסטית , ששמה דגש על חיים קהילתיים ומשותפים,אינט' ביאישית מוערכת יותר מאשר בחברה אינדווידואליסטית  כמו החברה המערבית .

• עקומת ה-IO
 כמו כל תכונה אחרת אנחנו משערים כי אינטלגנציה מתפלגת באופן נורמלי באוכלוסייה
• מדידת אינטלגנציה  של ווקסלר: מבחנים פרטניים לעומת מבחנים קבוצתיים
• מבחן האינטלגנציה של ווקסלר

ווקסלר חידש בכך שחילק את היכולת  האיטלקטואליות  לשני סוגים : ביצועי ומילולי .זה מבחן האינטלגנציה  הנפוץ ביותר ונמצא בשימוש אצל פסיכולוגיים  חינוכיים בבתי ספר . המקור זהו המבחן אמריקאי שעבר תרגום והתאמה לתרבות הישראלית  ויש לו שאליות (לילדים בלבד)
מבחן האינטלגנציה של ווקסלר מורכב מ-10 תתי מבחנים שכל אחד מהם מודד יכולת שונה

לדף הקודםלדף הבא