מה הם סמלי סטאטוס?
ישנו סוג של רכישות, שאנשים "חייבים" לבצע, או שכך לפחות הם חושבים. מדובר בקניות הקשורות לסטאטוס האדם. לדוגמא משפחה ממעמד בינוני, חייבת שתהיה לה מכונית משפחתית כמו לרוב המשפחות במעמד שלה. מנהל חברה, לא יכול להרשות לעצמו לנסוע בפג'יו 205 משנת 1986, ילד ממעמד בינוני חייב שיהיה לו סוני פליי סטיישן כי לכולם יש, כמו גם בגדים מרשת קאסטרו או ליוויס. האם באמת כל הקניות הללו הן נחוצות? לכמה אנשים יש היום קולנוע ביתי? כמה מהם באמת צריכים אותו?
מצד אחד, אדם חייב להבטיח לעצמו עמידה בנורמות של קבוצות חברתיות להן הוא שייך, מצד שני הוא יכול להתנגד לנורמות במחיר מינימאלי או לשנות את הנורמות הללו כלל. על מנת להבין את התופעה, חשוב להבין קודם כי כל אדם משתייך למספר קבוצות חברתיות בו זמנית וחייב לעמוד בציפיות של כל קבוצה. לדוגמא אדם אחד יכול להיות בו זמנית אבא, בעל, עו"ד, שחקן פוקר, מוזיקאי, חבר וכד'. כל קבוצה כזאת מצפה מאדם לעמידה בכללים לא כתובים כגון בעל חייב לקנות לאשתו מתנות, פרחים, תכשיטים וכד', עו"ד חייב להיות בעל מכונית מאזדה 3 או דומה לה, כל מוזיקאי המכבד את עצמו, חייב ללכת להופעות וכד'
אם אנשים לא עומדים בציפיות של קבוצות חברתיות אליהן הם משתייכים, הם זוכים לסנקציות שליליות כגון לעג, ביקורת לא נעימה, בוז, או אפילו גירוש מקבוצה החברתית. כך לדוגמא, ללכת לעבודה בבגדים שנקנו בשוק, לא מקובל בקרב מעמד בינוני, כמו שגם לא מקובל ללבוש בגדים מרשתות כמו פוקס בקרב מעמד בינוני- גבוה. זאת אולי הסיבה שאנשים מסוימים לא קונים בגדים בסוף העונה, היות וחייבים להיות אופנתיים. זאת אולי הסיבה שישנן נשים שקונות מגפיים חדשים כל שנה, גם אם מגפיים משנה שעברה תקינות.
האירוניה היא, כי חלק לא קטן של אנשים, שואפים להשתייך לסטאטוס גבוה משלהם. האם יש סיבה נראית לעין שאדם עם משכורת ממוצעת, ילך עם ג'ינס ליוויס ב-600 ₪? אנשים קונים מכוניות יקרות בלי שיש להם כסף לקנות אותן, דירות יקרות כאשר לא ביכולתם לכסות את ההלוואה, רהיטים יוקרתיים ועוד הרבה דברים טובים שאילו לא היה אשראי לאולם לא היו מרשים לעצמם.
עובד שרואה את עצמו כמנהל לעתיד, יכול לערוך השוואות למנהלים בעלי משכורת גבוהה משלו ובעלי סמלי סטאטוס שונים משלו. לפי כך, אדם כזה יתחיל לרכוש סמלי סטאטוס של מעמד שהוא משווה את עצמו אליו, אך לא שייך אליו.
יתר על כך, לעיתים השוואה נכפית עלינו. למשל תארו לכם מקרה בו אישה בשיחה עם בעלה, מספרת לו על שכן שעובד באותה עבודה, באותו תפקיד, אך מקבל משכורת פי שתיים גבוהה יותר. בעלה יצא משיחה עם דמות חדשה של אחר המשמעותי עבורו שהינו שכן. השוואה זו תגרום להנעה להתנהגות מסוימת של הבעל. כך מלבד חוסר שביעות רצון מהמשכורת, הוא יכול להתחיל לשים לב גם לקניות שהשכן עושה. לדוגמא אם הוא יראה שהשכן קנה מכשיר נייד חדש, זה יכול ליצור רצון לקנייה של אחד כזה גם ללא צורך במכשיר. כפי שתואר לפני, משווקים יודעים לתת יחס לרצונות שלנו ולכן זה יכול לגרום לקנייה לא מתוכננת שלא נחוצה לאדם, אלא באה לספק את הרצונות שלו.
לצערי הרב, הרבה אנשים שפגשתי, עושים השוואות שגויות ולא מודעים להן. ברוב המקרים סיבות שעומדות מאחורי הרצונות שלנו לא נראות לעין. בד"כ נראה לנו שהאחר המשמעותי בסטאטוס דומה לשלנו ולפי כך אנו עורכים השוואות בתחומים שונים. עם זאת חשוב להבין כי לכל אדם נסיבות שונות בחיים. לדוגמא יתכן מצב, בו אחר המשמעותי קנה רכב בגלל ירושה שקיבל, או בגלל שיש לו הכנסה פנויה גבוהה יותר מאיתנו או בגלל שסבתות מטפלות בילדים ואין הוצאות לגן. היות ואנו לא מודעים לנסיבות הללו, לא ניקח אותם בחשבון בהשוואה שנערוך ונראה את עצמנו כשווים. אז אם שכן, עובד ציבור, רכש טאבלט, אני כעובד ציבור, גם יכול להרשות לעצמי.
אני לא עוסק בהשוואות ולא קונה דברים מיותרים!
אני סבור כי לפחות חלק מקוראי המאמר, יכחישו שהם קנאים, שהם עורכים השוואות לאנשים אחרים, ובעיקר יכחישו שהם קונים דברים שלא צריכים. אני מציע לך לענות על שאלות הבאות?
· האם את/ה צריך/ה את בנק דקות שיש לך בחברת סלולר?
· האם את/ה משתמש/ת בכל הפונקציות של המכשיר שברשותך?
· האם קיים צורך בטלוויזיה שתומכת ב-HD? ראית פעם סרט ב-HD?
· האם קיים צורך בכמות הבגדים שיש לך בארון?
· האם את/ה זקוק/ה לכמות כלי מטבח שיש ברשותך?
· כמות הכיסאות שיש בבית?
חברי משפחה ממוצעת מבקרים לעיתים אצל חברים, הורים, שכנים, עמיתים לעבודה. הם נחשפים לרמות חיים שונות ובאופן לא מודע הם עוסקים בהשוואות. לפי כך, כאמור, אנו קונים דברים שלא באמת צריכים ועוסקים בשיפור איכות החיים.
איך נוצר רצון?
חבר אחד פוגש חבר שני ושם לב לנעליו החדשות. במקרים מסוימים הא ישאל מאיפה הנעליים וכמה הן עלו, במקרים אחרים לא ישאל. החשוב הוא כי אותו אדם, יכול באופן פתאומי להבין כי הגיע זמן להחליף נעליים שכבר שנה הולך איתם ולקנות נעליים חדשות.
כעבור כמה ימים הוא נוסע ברכב ועובר ליד פרסומת של נעליים במבצע שמסתיים בעוד יומיים. ניתן להניח כי חלק לא קטן של אנשים במצב הזה, יקנו נעליים חדשות. לכאורה, למה לא? הרי כנראה שבאמת הוא צריך נעליים חדשות. אילו אדם לא היה נפגש עם חברו ורואה את נעליו, כנראה שלא היה נוצר רצון והוא היה הולך עם הנעליים הישנות שיהיו תקינות לחלוטין עוד במשך חצי שנה, אם לא שנה ובכך חוסך את כספו.
הפרסומות משפיעות על הרצון שלנו לקנות, היות ומציבות לנו את אחר המשמעותי משלהם. משווקים שונים יודעים להשתמש ב"פרזנטורים" שגורמים לנו לקניות אימפולסיביות. לרוב זה אדם מפורסם שמתאים לסוג המוצר. למשל ג' יפית, יאיר לפיד, או אפילו סאבלימינל והצל. אנשים בד"כ מעריכים את הפרזנטורים ומזדהים איתם, כך שאם פרזנטור ממליץ על משהו, כנראה באמת שווה לקנות את זה. הפרזנטור יכול ליצור רצון, אפילו ללא צורך. תחשבו כמה דברים יש לכם בבית שהשתמשתם בהם רק פעם אחת, או כלל לא? אולי סט כלים, או גאדג'ט מסוים כמו צמיד ליד שפוטר בעיות רפואיות, או כיסא מסג' שמשחרר כאבי גב.
מה הן קניות שנועדו לשיפור איכות החיים?
ניתן לחלק את המוצרים לאלו שאנחנו צריכים ולאלו שנועדו לשיפור איכות החיים. במקרה בו, חשבון הבנק שלכם בזכות גם בתחילה וגם בסוף החודש ומה שאתם מרוויחים מכסה את מה שאתם קונים ונשאר עוד, אפשר בהחלט להרשות לעצמך לחיות חיים "איכותיים" , כל עוד מאזן הוצאות/ הכנסות הוא חיובי. עם זאת במקרה בו, חשבון הבנק שלכם בחובה ומאזן הוצאות/הכנסות הינו שלילי, מומלץ לוותר על שיפור איכות החיים ולקנות מוצרי צריכה בלבד.
מוצרי צריכה, הם מוצרים שאם לא תקנו אותם, תפגעו. למשל אם לא תיקנו אוכל לתינוקות, לתינוק לא יהיה מה לאכול, אם לא תקנו לחם, תישארו רעבים. עם זאת גם מוצרי צריכה הם מגוונים, כאשר אין זה אומר שצריך לקנות לחם הכי זול, אם אתם לא אוהבים אותו, אך גם לא צריך לקנות לחם הכי יקר כי אתם אוהבים אותו. תזכרו שיש המון דברים טעימים שאתם לא קונים, המון דברים שאפשר לחיות בלעדיהם והמון מוצרים יקרים שיש להם תחליף זול יותר.
מוצרים שמשפרים איכות חיים, הם מוצרים שאם לא תקנו אותם לא ישתנה הרבה והחיים פשוט ימשיכו לזרום, כמו שזרמו עד כה. למשל אם התקלקל לכם רדיו דיסק ברכב, סביר להניח, כי רוב האנשים יקנו חדש בהקדם, היות ולהיות בלי מוזיקה ברכב זה לא מתקבל על הדעת וקיים צורך בשינוי הרגל - נסיעה בלי מוזיקה. האם זה באמת כל כך קשה להיות בלי מוזיקה ברכב? לכאורה לכולם יש מוזיקה ברכב מצד אחד, ואנחנו רגילים למוזיקה ברכב מצד שני. אך האם באמת כדאי לקנות רדיו דיסק לרכב, כשאתם יכולים להיכנס למינוס בגלל קנייה זו? התשובה היא לא. כדאי להכניס את המוצר לרשימת קניות ולדרג את עדיפות הקנייה ביחס למוצרים אחרים שברשימה(ההסבר בהמשך). הדבר ימנע מאיתנו ללכת בעקבות הפרסומים המפתים שמציעים הנחות מטורפות ותנאים אטרקטיביים מאוד לרכישת המוצרים.
איך להתמודד עם הרצונות שלנו?
אחד הפיתרונות העיקריים להתמודדות עם הרצונות שלנו, הוא כמובן מודעות לעניין. כאשר אדם מודע לתופעה, הוא פותח בפניו אפשרות לשלוט בזה. עם זאת מודעות בלבד אינה מספיקה, כי לעיתים גם אם אנחנו מודעים, עדיין קשה לנו לשלוט ברצונות. ולכן, קיים צורך בשינוי הרגלים, כאשר לרוב אנשים לא משנים את ההרגלים בקלות. מצד אחד שינוי הרגלים, דורש לקבל החלטה, כאשר מטבע האנושי,אנו נמנעים מלהחליט, היות ובכל החלטה אנו רואים את הטוב שבמצב הישן ואת הרע שבמצב החדש וזה יכול לגרום לחרטה, או אפילו לאכזבה. מצד שני יישום של ההחלטה לרוב לא פשוט ודורש מאמצים רבים.
אחד הכלים שיכול לסייע בשינוי הרגלים, הוא יצירת רשימת קניות בה לכל מוצר הרצוי קיימת דרגת עדיפות. רשימה כזאת ניתן ליצור על דף, אך לאור ההתפתחות הטכנולוגית גם בטלפון הנייד, או במחשב.
איך לבנות רשימה?
בשלב ראשון, עלינו להחליט על עלות המוצר, שיכנס לרשימה. למשל כל קנייה מעל 50 שקלים נכנסת לרשימה. סכום מינימאלי ניתן לקבוע על בסיס הכנסה. ההמלצה הינה לא יותר מאחוז אחד מהכנסה החודשית. לדוגמא אם אני מרוויח 5000 ש"ח בחודש, אקבע לעצמי שכל קנייה מעל 50 שקלים נכנסת לרשימה. שימו לב,במקרה הזה, 50 שקלים הוא המקסימום של עלות המינימאלית, כלומר ניתן לקבוע סכומים קטנים יותר עד 50 ₪ וזאת בהתאם לרצון או צורך לצמצם הוצאות. אם מדובר במשפחה, יש לחשב 1% מהכנסה המשפחתית ולא לחשב עלות מינימאלית לכל בן זוג בנפרד. לדוגמא אם הכנסה המשפחתית היא 10000, אז כל קנייה מעל 100 ₪, נכנסת לרשימה ומדורגת בהתאם לעדיפות ביחס לשאר המוצרים הרצויים שכבר ברשימה. שיטה זו לחישוב עלות המינימאלית למוצר שנכנס לרשימה, אינה טובה לכל המקרים, כי לא לוקחת בחשבון את ההוצאות חובה. עם זאת היא פשוטה לחישוב ועדיין יכולה להיות יעילה.
אפשרות אחרת היא חישוב עלות קנייה המינימאלית שנכנסת לרשימת "המתנה" על פי 3% מהכנסה לאחר ניקוי הוצאות חובה. הכוונה הינה לכסף שנשאר לאחר ששולמו חובות חודשיים, כמו משכנתא, הלוואות, חשבון חשמל, ארנונה, אוכל לילדים, דלק וכד' – כל ההוצאות שחייבים לשלם. נניח לאחר ניקוי הוצאות חובה מתוך 10000, נשאר 3000, אז 3% יהווה 100 ₪. אם לאחר הפחתת הוצאות חובה מהכנסות, לא נשאר כלום, או אפילו מאזן הוצאות הכנסות שווה למינוס, לרשימת קניות זו אין זכות קיום ועל אדם כזה למנוע מעצמו כל קנייה רצויה שלא לצורך, גם אם שכן במצב דומה "מרשה לעצמו!" וגם אם כולם חיים במינוס וזה "בסדר".
איפה לרשום את המוצרים הרצויים ואיך לקבוע עדיפויות?
ישנן מספר אפשרויות, לאופן בו ניתן לנהל את רשימת הקניות הרצויות. כאשר כל אפשרות, תתאים לאנשים שונים. אחת האפשרויות הקלאסיות לבניית הרשימה, זה רשימה על הנייר. מה שצריכים במקרה כזה, הוא מחברת בה יהיה ניתן לרשום את כל המוצרים הרצויים. ניתן לקנות מחברת פשוטה ובה לצייר טבלה שתוצג בהמשך. עם זאת ניתן ליצור את הטבלה בוורד ולהדפיס אותה במקרה הצורך. הטבלה נראית כך :
מוצר |
עלות |
עדיפות |
הרוצה |
סיבה |
שם המוצר |
עלות ידועה או משוערת של המוצר |
גבוהה/בינונית/נמוכה |
אישה/בעל/ילד.. |
סיבה אמיתית |
נעליי ספורט |
350 |
נמוכה |
בעל |
נעליים ישנות |
אופניים |
500 |
בינונית |
ילד |
ליום כיפור |
תיק חדש |
400 |
גבוהה |
אישה |
תיק נקרע |
מומלץ להשתמש בצבעים על מנת להדגיש עדיפות. כאשר אנשים בונים טבלה, הם מבינים שלמעשה יש לא מעט דברים שהם רוצים ותקציב אחד שלא יכול לעמוד בהכל. במקרה של משפחה, טבלה זו, תיצור תהליך קבלת החלטות משותף אודות הקניות ואפילו משא ומתן אודות עדיפות הקנייה. לאפשרות זו ישנם מספר יתרונות, אך גם חסרונות. היתרון המובהק של הרשימה, הוא כי ניהול רשימה זו אינו מצריך מיומנויות מיוחדות, מלבד יכולת כתיבה וקריאה.
החיסרון המובהק של אפשרות זו, הינו באפשרויות מוגבלות לניהול הרשימה. כך לדוגמא, אם תחליטו להוריד את המוצר, יהיה צורך בלמחוק ולרשום מחדש, כאשר להשתמש בטיפקס, או למחוק עם הקווים, במקרים של שינויים רבים, יהיה מאוד לא נוח, לא מסודר ובסופו של דבר לא רציני.
אפשרות נוספת היא שימוש באמצעים אלקטרוניים כמו מחשב, או סמארטפון. היום לרוב האנשים בבית יש מחשב, כאשר ניתן להשתמש במספר יישומים לניהול רשימות הקנייה כגון אקסל, או אפילו כתבן פשוט. כך למעשה ניתן ליצור את אותה הרשימה שהוצגה לעיל בקובץ וורד, או אקסל ולהזין נתונים ללא חשש לשינויים רבים. הבעיה כאן, הינה הדלקת המחשב בכל פעם כשצריכים להוסיף, או לנהל את הרשימה, מה שיוצר מצב לא נוח וגורם להזניח את הרשימה. למעשה עצם המחשבה להדליק מחשב בשביל להוסיף פרט קטן, או לשנות עדיפות, יוצר סוג של רתיעה מרשימה ורצון לדחות את זה לאחר כך.
הפיתרון הטוב מכולם, הוא שימוש בסמארטפון שזמין בכל עת ואין צורך בהפעלתו כל פעם כשרוצים לנהל את הרשימה. כל מה שאנו צריכים זה אפליקציה של רשימה שמאפשרת לסדר את הפריטים על פי עדיפות. ישנן אפליקציות שמציעות גם אפשרות של שיתוף.
למה זה טוב? היות וטלפון הנייד הוא אישי, רשימה תהיינה רק בידי אדם אחד, כאשר במידה וישנה אפשרות לשיתוף ולשני בני הזוג יש סמארטפון, שני בני זוג יכולים לערוך את הרשימה בו זמנית.
Astrid : דוגמא לרשימה במערכת הפעלה אנדרויד )אפליקציית:)Tasks
לסיכום
חשוב להדגיש, כי לא כל אחד צריך לחסוך על איכות החיים ולהגביל את עצמו בקניית מוצרים שהוא לא בהיכרך צריך. עם זאת, במקרה בו חושבים על לחסוך, החיסכון מתחיל ממודעות לתהליכי השוואה שאנו עושים ולניהול עצמי בהתאם למודעות זו. למעשה כל מוצר שלא נקנה, מצד אחד ימנע מאתנו לשפר את איכות החיים ולעמוד בנורמות שחברה מסביבנו מכתיבה לנו, אך מצד שני תגדיל את יתרת הזכות בבנק למי שבזכות, ותקטין את המינוס בבנק למי שבחובה. בסופו של דבר כל אחד יעשה את השיקול האישי היות ומחיר ותועלת עבור שינוי הרגלים ידועים.?xml:namespace>
?xml:namespace>