דף הבית>>מאמרים מקצועיים>>הבדלים בין המינים

מאמרים מקצועיים

הבדלים בין מינים
מאת: שמעון זיני

מונחים:
• מין = sex - הגורם הביולוגי, ההבדלים האנטומיים והפיזיולוגיים ונקבעים גנטית ומופיעים מיד לאחר הלידה.
• מגדר = gender - כל האלמנטים האחרים המיוחדים למין מסוים בהברה מסוימת. המגדר כולל תפקידים, פעולות, והעדפות שחברה מסוימת מיחסת לגברים או נשים.

הגורמים הביולוגיים הקובעים מיניות
הגורם הראשון בקביעת המיניות הוא המטען הגנטי.
כרומוזום - רצף של מולקולות שנקרא DNA המכיל את האינפורמציה הגנטית. החומר הגנטי שוכן בתוך הגרעין של כל אחד מתאי הגוף שלנו. על פי האינפורמציה שעל הכרומוזומים, מייצר הגוף את החלבונים הדרושים לו, והם אלה שקובעים את התהליכים המתרחשים בגופינו. הם שקובעים את צבע העיניים, סוג שיער, מבנה גוף, גובה וכו'.
לבני האדם 46 כרומוזומים המסודרים ב- 23 זוגות. אחד מזוגות הכרומוזומים קובעים את המין של אותו אדם. לאישה שני כרומוזומי X ונוהגים לסמן זאת כ- XX , ואילו לגבר כרומוזום אחד X והשני Y. בתהליך הרבייה תורם כל אחד מההורים כרומוזום מין אחד. האימא תמיד תורמת X ואילו האב יכול לתרום X או Y. אם העובר יקבל X משני המינים, תיוולד ילדה, ואם הוא יקבל X מהאימא ו- Y מהאב, יולד בן. ובניגוד לדעות קדומות רווחות, מי שקובע את המין של הילד הוא הגבר ולא האישה. (ציור XY).
תיאורטית, הסיכוי להולדת בנים ובנות הוא זהה. למעשה, בארה״ב נמצא כי על כל 100 תינוקות בנות נולדים 105 בנים. אף על פי כן, שיעור הנשים באוכלוסייה הוא 51. נוטים לייחס זאת לכך שגברים רגישים יותר למחלות מאשר נשים, שיעור התמותה שלהם גבוהה יותר, והם מתים בגיל צעיר יותר ביחס לנשים. חלק מהסיבה לכך שגברים רגישים יותר למחלות נובעת מהעובדה שיש להם כרומוזום Y. העובדה כי לנשים יש מלכתחילה חומר גנטי כפול, שומרת עליהם במקרה של טעויות גנטיות באחד הכרומוזומים. כמו כן, ברגע שיש טעות גנטית על כרומוזום Y היא עוברת לדור הבא ובאה לידי ביטוי רק אצל בנים.

מה משמעות העובדה אם יש לאדם כרומוזום XX או YX?
הגנים על כרומוזום Y אחראים על התפתחות אשכים בזמן ההתפתחות העוברית. האשכים והשחלות מתפתחים מאותה רקמה עוברית. אם יש שני כרומוזומי XX יתפתחו שחלות (ברירת המחדל). נוכחות כרומוזום Y היא זו שגורמת לכך שיתפתחו אשכים במקום שחלות.
עם התפתחות העובר, ההורמונים שמופרשים מהשחלות או האשכים הם אלה שיוצרים מאפיינים פיזיולוגיים אחרים, כגון התפתחות איברי מין חיצוניים, שיער פנים, חזה ושאר המאפיינים המבדילים בין גברים ונשים.

השאלה שמעסיקה פסיכולוגים חברתיים:
האם גברים ונשים נבדלים אלו מאלו?
אם כן, האם ההבדלים הללו נובעים מגורמים גנטיים או שהם תוצר של אמונות וגישות חברתיות?
זהות חברתית
כל אחד מאתנו נטה ליחס לעצמו השתייכות לתת קבוצה חברתית מסוימת. אנו רואים את עצמנו כשייכים לקבוצה על פי לאום דת, עדה, עיסוק או גיל. כך אנחנו נוטים לתאר אנשים כבעלי מקצוע או השכלה. תת הקבוצה החשובה ביותר הקשורה לזהות חברתית היא נשיות או גבריות.
התרבות האנושית מבחינה בין תפקידי המינים: גבר ואישה בצעו בעבר, אך גם בהווה, תפקידים שונים. בחברה המסורתית הגבר היה אחראי לכלכת המשפחה והאישה על משק הבית. על יסוד חלוקת התפקידים המסורתיים התפתחו מושגים סטריאוטיפיים של"גבריות" ו"נשיות". בהתאם לכך התפתחו"תפקידי המין" sex role הכוללים תכונות, התנהגויות, עיסוקים והופעה חיצונית.

זהות מינית
זהות מינית Gender Identity , מתייחסת למין שאדם מייחס לעצמו. לרוב הזהות המיגדרית זהה למין של אותו אדם. אולם יש מקרים שאדם בעל זהות מינית אחת מיחס לעצמו תבונות של המין השני, דבר שנקרא "טרנס-סקסואליזם",

כיצד מתפתחת הזהות המינית?

מבוגרים מתייחסים למין של תינוק חדש כמאפיין החשוב ביותר. הם רוצים לדעת, ולידע אחרים, מה המין של התינוק. מיד נותנים שם של בן או של בת, בוחרים בגדים בסגנון מתאים ומעצבים את החדר בהתאם למין של הילוד. בהמשך גם בוחרים צעצועים התואמים את מינו של הילד.
הילדים עצמם אינם מודעים למינם בערך עד גיל שנתיים. בשלב הזה הם מתחילים לזהות עצמם כבנים או בנות, אולם סביר כי זו תווית שהם רגילים לשמוע מהמבוגרים. ילדים בגיל הזה עדיין מרוכזים בעצמם עד כדי כך שהם חושבים כי כל הסובבים אותם דומים להם פיזית וכן מבחינת גישות ותפיסות (פיאז'ה).
בין גילאים 4 ל- 7, ילדים רוכשים קביעות מינית. הם מגלים כי מיניות היא דבר קבוע, שלא משתנה עם הזמן, ואינו מושפע מסממנים חיצוניים כמו שיער ולבוש (1992 Kelly & Byrne).

תיאוריות של זהות מינית
1. התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד. הילד המגבש לעצמו זהות מינית על ידי כך שהוא מזדהה עם ההורה מאותו המין. ההזדהות הזו מהווה פתרון של הקונפליקט האדיפלי, בו הילד מחפש בעלות על ההורה בן המין השני.
2. תיאוריות של למידה חברתית הדגישו את השכר והעונש הניתנים בתמורה להתנהגויות המתאימות למגדר של אותו אדם. הילד צופה בהתנהגות הוריו ורואה כי יש התנהגויות שמאפיינות כל אחד מהם. בהדרגה הוא מכליל התנהגויות אלה להתנהגויות של המינים. הוא זוכה לתגובות של תמיכה וקבלה כאשר הוא מתנהג בצורה שאופיינית למין שלו ותגובות של דחייה כאשר הוא מתנהג כמצופה מבן המין השני.
3. תיאורית סכמת המין של Bem (1983), משלבת התפתחות קוגניטיבית ולמידה חברתית.
סכמת מין, על פי Bem היא רצף של אסוציאציות לגבי גבריות ונשיות. הסכימה נבנית על ידי חיזוקים המבוססים על סטריאוטיפים מיניים. אולם החידוש בתיאוריה של Bem הוא בחשיבות הסכימה לגבי התפיסה העצמית. הילד לומד להתאים את עצמו על פי מידת התאמתו לסכמת המין, ובמקביל להתאים את עצמו לסטריאוטיפ.
כך נוצר תהליך מעגלי: ככל שלילד סכמת מין מגובשת יותר, הוא נוטה ליחס לעצמו תכונות של מיניות מסוימת, וככל שהתנהגותו מתאימה יותר לסכימה הוא מעריך עצמו יותר.
גבריות ונשיות אינן נתפסות על ידה כשני מושגים דיכוטומיים, אלא כשני רצפים מקבילים: אדם יכול לתפוס עצמו כבעל תכונות נשיות, גבריות, או שניהם. היא הגדירה אנדרוגנים (מהמילה אנדרוגנוס) כמי שמגדירים עצמם על פי תכונות גבריות ונשיות כאחד.

Bem הגדירה מספר טיפוסי מין:
• "תואמי מין" (Sex typed) - אנשים המארגנים את תפיסתם העצמית והתנהגותם על פי הסטראוטיפים המתאימים למינם, כפי שמגדירה זאת החברה. הם מיחסים לעצמם מספר גדול של מאפיינים המתאימים למין שלהם ומספר קטן של מאפיינים המתאימים לבני המין השני.
• "שוני מין" (Cross sex) - גם אלה בעלי נטייה חזקה לקדד ולארגן אינפורמציה באמצעות סכמת המין, אך בעוד תואמי המין נענים לתכתיבי המין שלהם, הרי ששוני המין מיחסים לעצמם תפקידים של בני המין השני.
•  אנדרוגניים (Androgynous)-מייחסים לעצמם מספר גדול של מאפיינים גבריים ונשיים כאחד.
• בלתי מובחנים - מיחסים לעצמם מספר קטן של מאפיינים גבריים ונשיים ונוטים לתאר עצמם בעזרת תכונות אחרות, ניטרליות. שיעורם באוכלוסייה קטן ביותר.

Bem Sex-Role Inventory
התכונות הנשיות והגבריות הוגדרו על פי סקר שBem  ערכה. השאלון מכיל ברצף, תכונה גברית, נשית ונטרלית. ניתן על פי התוצאות להגדיר את טיפוסי המין.

מחקרים:
• אנשים המגדירים עצמם באופן בולט כבעלי תכונות האופייניות למין שלהם נוטים להימשך לכאלה המאפיינים עצמם כבעלי תכונות המין השני. כלומר, גברים המגדירים עצמם "גבריים" מאוד נוטים להמשך לנשים המגדירות עצמן"נשיות" מאוד.
• אנדרוגניים נמצאו כבעלי הערכה עצמית הגבוהה ביותר. אחד ההסברים לכך היא שהם תופסים עצמם כבעלי תכונות משני הסוגים, דבר שמעניק להם אפשרויות פעולה נרחבות יותר : זוכים משני העולמות.
 
לדף הקודםלדף הבא